Hoe zorg ik als ondernemer voor meer omzet?

Groei, groei, groei. We willen het allemaal als ondernemer. Vooral in de eerste jaren van het opzetten van jouw bedrijf om ervoor te zorgen dat je uit de kosten komt en ook daadwerkelijk winst gaat maken. In deze blog behandel ik een aantal basisprincipes die ervoor zorgen dat jij daadwerkelijk meer omzet gaat genereren. Waarom dit onderwerp? Als business coach voor ondernemers in Amsterdam merkte ik dat deze vraag regelmatig gesteld werd door (startende) ondernemers. Reden genoeg voor mij om hier een blog over te schrijven. 

Investeer in marketing – wat je zaait zul je oogsten. 

Marketing gaat er niet perse voor zorgen dat jij een directe stijging zal zien in jouw omzet. Tóch is marketing de ideale partner van sales. Waarom? Marketing zorgt ervoor dat jouw doelgroep meerdere contactmomenten heeft met jouw bedrijf, met jouw product en/of dienstverlening en de voordelen hiervan. Dit zorgt er voor dat wanneer jij op zoek bent naar een bepaald product, je sneller zult denken aan de leverancier waarmee jij meerdere contactmomenten hebt gehad. Een heel simpel voorbeeld: de vele gele grote M’s langs de snelwegen zorgen ervoor dat jij bewust en onbewust denkt aan McDonalds, wat er weer op zijn beurt voor zorgt dat jij, zodra jij merkt dat je hongerig wordt terwijl je onderweg bent, de kans groot is dat je daadwerkelijk naar de McDonalds gaat. Daarom: investeer in marketing. Doe dit door consistent te zijn in het verzorgen van contactmomenten met jouw doelgroep. Schrijfs blogs, neem podcasts op, zorg voor een goede constante waardevolle content dat zichtbaar is op jouw website, LinkedIn, Instagram en/of bijvoorbeeld Google. 

Omzetgroei voor ondernemers

Maak een salesplan die voor jou als ondernemer haalbaar is.

Een salesplan begint met het formuleren van een omzetdoelstelling. Hoeveel omzet wil ik aan het einde van dit jaar halen is de vraag die jij als ondernemer moet gaan afvragen? Zorg ervoor dat dit een uitdagende maar tevens realistische doelstelling is. Niets werkt minder demotiverend en inneffectief dan een doelstelling die onhaalbaar is of die juist veel te eenvoudig is om te behalen. Zorg ervoor dat wanneer je je omzetdoelstelling voor een jaar hebt vastgesteld, dat je deze opbreekt in doelstellingen op kwartaal- en maandniveau. Dit gaat verder dan het delen van de jaaromzet gedeeld door 4 of 12 voor de kwartaal en respectievelijk maandberekening. Houd namelijk rekening met periodes waarin de business stil ligt. Wanneer jij bijvoorbeeld een product of dienstverlening aanbiedt voor scholen, dan zul je minder omzet genereren in de vakantiemaanden en zul je dus meer omzet moeten gaan halen in de maanden rondom deze vakanties. Zodra je op maandniveau hebt bepaald weet hoeveel omzet je wilt gaan halen bepaal je hoe jouw salesproces er uitziet. Stel je voor dat jij als maanddoelstelling €50.000,- hebt vastgesteld. Nu je dit weet kun je terug gaan rekenen hoeveel offertes, en dus hoeveel (fysieke) contactmomementen je moet hebben, en dus hoeveel leads je moet gaan verzamelen om er daadwerkelijk voor te zorgen dat jij je omzetdoelstelling behaalt. Moraal van dit verhaal: begin met het formuleren van je einddoel, breek dit op in kleine stukjes van aantal 2e afspraken, aantal 1e afspraken, aantal telefonische kennismakingen en dus aantal leads.

Lijkt het jou interessant om vrijblijvend kennis te maken? Neem dan contact op door een e-mail te sturen naar jos@josmolema.nl of vul het contactformulier in op de website. Na een korte telefonische kennismaking zullen we een vrijblijvende intake inplannen. Gedurende deze intake bekijken we waar jij op dit moment staat als ondernemer, waar jij naartoe wilt met jouw bedrijf en wat de belangrijkste obstakels zijn die jij middels business coaching en personal coaching kunt overwinnen.